راهنمای خرید مانیتور

در این مقاله به معرفی مشخصات مهم مانیتور، اصطلاحات و تعاریفی که در این زمینه وجود دارد می‌پردازیم و با مفاهیمی مثل اندازه صفحه نمایش،رزولوشن،انواع پنل،انواع اتصالات مانیتور، نرخ تازه سازی و مدت زمان پاسخگویی مانیتور آشنا می‌شویم.
راهنمای  خرید مانیتور

راهنمای جامع خرید مانیتور

 

مانیتور یک جزء اساسی از تجهیزات کامپیوتری هر فرد و حتی محیط‌های کاری مدرن هست. با گسترش استفاده از کامپیوترها در زندگی روزمره و کارهای حرفه‌ای، انتخاب یک مانیتور مناسب برای نیازهای شما اهمیت بسیاری دارد. شما گیمر هستید؟ یا شغل شما مرتبط با ادیت عکس و ویدئو است؟ کاربر عادی کامپیوتر هستید و با رایانه خود وب‌گردی می‌کنید و یا گاهی به تماشای فیلم می‌پردازید؟ در هر صورت حتماً به یک مانیتور مناسب کار خود نیاز خواهید داشت. در این مقاله به بررسی فاکتورهای مهم در خرید مانیتور می‌پردازیم.

 

  •  اندازه صفحه نمایش

اندازه صفحه نمایش یکی از مهمترین فاکتورها هنگام خرید مانیتور می‌باشد، طبیعتا هر چه اندازه صفحه نمایش بزرگتر باشد کار کردن با آن راحت تر است ولی باید به فکر فضای مورد نیاز یک مانیتور بزرگ باشیم، معمولا اندازه مانتیور ها با کاربری معمولی از 20 اینچ شروع می‌شود و تا 27 اینچ ادامه دارد، یکی دیگر از پارامتر های مهم در اندازه صفحه نمایش (Aspect Ratio) می‌باشد. منظور از Aspect Ratio نسبت عرض صفحه نمایش به ارتفاع آن است و معمولا مانیتور ها با دو نسبت تصویر 4:3( بخوانید 4 به 3) و یا 16:9 تولید می شوند. مانیتورهای با نسبت تصویر 4:3 شکلی مربعی و مانیتورهای 16:9 شکلی مستطیلی دارند.

نسبت تصویر

 

 

  • رزولوشن صفحه نمایش

یکی دیگر از پارامترهای تاثیر گذار در انتخاب مانیتور رزولوشن صفحه نمایش می‌باشد، در واقع رزولوشن وضوح و کیفیت تصاویر را نشان می‌دهد و هر چه مقدار آن در یک مانیتور بیشتر باشد محتوا با کیفیت بهتری به نمایش در می‌آیند،. رزولوشن صفحه نمایش را بر مبنای PPI(پیکسل بر اینچ) اندازه گیری می کنند و در حال حاضر متداول ترین رزولوشن های مانیتور در بازار 1440P ،Full HD ،HD و 4K می‌باشند، طبیعتا هرچه مقدار رزولوشن مانیتور بیشتر باشد قیمت آن نیز گرانتر می‌شود.

 

کیفیت صفحه نمایش

 

  • نوع پنل مانیتور

مانیتورها معمولاً دارای یکی از پنل‌های TN، IPS و VA هستند. نوع TN اولین تکنولوژی در LCD است که به بازار راه پیدا کرد. نمایشگرهای ارزان دارای این نوع پنل هستند. پنل TN نقاط قوتی مانند نرخ تازه سازی بالا(سرعت بالا هنگام تغییر پیکسل‌ها) و زمان پاسخ‌گویی کمی داراست اما از طرفی وضوح رنگ و زاویه دید این مدل مشکلاتی دارد. پنل IPS محدودیت‌های مدل قبلی مانند زوایه دید و وضوح رنگ را جبران کرده است. قیمت مانیتورهایی با پنل IPS گران‌تر از نوع TN است و نرخ نوسازی بالا و تأخیر کمی دارد به همین منظور معمولاً گیمرها، طراحان گرافیک، ادیتورهای ویدئو و تمامی کاربرانی که از کامپیوتر خود برای امور حرفه‌ای استفاده می‌کنند، مایل هستند که از این نوع پنل بهره برند. اما مدل سوم یعنی VA نیز مدلی مطلوب است که برای انجام اموری مانند بازی‌های گرافیکی و تماشای فیلم از آنها استفاده می‌شود. کیفیت تصویر آن نسبت به TNبالاتر است و کنتراست و تضاد رنگی بالایی دارد اما زمان پاسخ‌گویی آن کمی کمتر از دو نوع TN و  IPSمی‌باشد. VA از نظر عملکرد رتبه‌ای میان IPS و TN کسب می‌کند.

نوع صفحه نمایش

 

 

  • انواع اتصالات مانیتور

معوملا مانیتورها پورت‌های متعددی دارد و یکی از ویژگی‌های مهم هر نمایشگر که پیش از خرید باید مورد توجه قرار گیرد، رابط‌های اتصال آن است و باید از سازگاری آن‌ها با خروجی‌های کارت گرافیک یا مادربرد خود مطمئن شد. پورت‌های HDMI ،DisplayPort ،VGA و DVI برای نمایش تصویر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از طرفی با گسترش استفاده از درگاه های HDMI روی دستگاه های مختلف اندرویدی و ویندوز باید در مورد وجود این پورت روی مانیتور دقت بیشتری کنید. از دیگر پورت‌های موجود در مانیتورها می‌توان به خروجی 3.5 میلی متری صدا، پورت‌های USB برای اتصال لوازم جانبی کامپیوتر و پورت Type-C برای شارژ گوشی و دریافت تصویر اشاره کرد.

درگاه های تصویر

 

 

  • نرخ تازه سازی(Refresh Rate)

Refresh Rate تعداد دفعاتی است که صفحه نمایش تصاویر را در هرثانیه به‌روزرسانی می‌کند، واحد اندازه گیری رفرش ریت هرتز Hz می‌باشد، هر چقدر نرخ تازه سازی نمایشگر بالاتر باشد تعداد فریم هایی که در یک ثانیه به روز می شوند بیشتر خواهد شد، در نتیجه تصویر روان تر و بدون پرش یا لرزش(Flickering) نشان داده می‌شود. Refresh Rate  برای کاربرانی مانند گیمرها بسیار مهم است چون نیاز به دستگاهی دارند که خیلی سریع در مقابل تغییرات واکنش نشان دهد. این فاکتور روی قیمت مانتیور نیز تأثیرگذار است. در حال حاضر اکثر نمایشگرها با رفرش ریت 60 هرتزی تولید می شوند و اگر شما گیمر یا ادیتور نیستید، یک مانیتور با صفحه نمایش 60 هرتزی برای شما راضی کننده خواهد بود.

فرکانس تصویر

 

  • مدت زمان پاسخگویی (Response time)

به مدت زمانی که طول می‌کشد تا رنگ مانیتور عوض شود، زمان پاسخ‌گویی می‌گویند. در واقع مدت زمانی در حد چند میلی‌ثانیه طول خواهد کشید که مانیتور از یک رنگ، به رنگی دیگر سوئیچ کند. این سنجش بر اساس تغییر رنگ تصویر از سیاه به سفید و دوباره به سیاه صورت می‌گیرد. توجه کنید  هر چه این عمل سریعتر اتفاق بیفتد تصویر واضح تری در روی صفحه پدیدار می شود و از اتفاقی مانند Blurring (تاری تصویر) و Ghosting(هاله زایی) جلوگیری می شود. این معیاربرای گیمرها اهمیت دارد و در سرعت تصمیم گیری آنها اثرگذار خواهد بود.

 

مدت زمان پاسخگویی

جمع بندی

دراین مقاله شما را با مشخصات مهم مانیتور و اصطلاحات و تعاریفی که در این زمینه وجود دارد آشنا کردیم. مهم‌ترین فاکتور برای خرید هر کالایی، نوع استفاده‌ای است که می‌خواهیم از آن داشته باشیم. در انتخاب یک نمایشگر کامپیوتر خوب عوامل زیادی تاثیر گذار هستند که باید به آنها توجه کرد ولی قیمت، نوع کاربری و اندازه صفحه نمایش را می توان سه مورد از مهم ترین عوامل انتخاب یک نمایشگر ذکر کرد.

 

 



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید